lockStd

Friday, April 8, 2016

Tour Jawa Tengah - Afzan Yusuf

From Afzan Yusuf travelling experience - Day 4

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Posting ni panjangggg.. aku tak tipu

Pertama sekali, sorry sebab senyap seribu bahasa lepas hari ketiga Tour Jawa Tengah aku tu.... ada sebabnya... Nanti aku bagitau apa jadik...

So... hari ke-4 tour ni plannye rut macam ni lah...

Dieng - Wonosobo - Banjarnegara - Klampok - Panican - Purbalingga - Purwokerto - Baturaden - Bobotsari - Pemalang - Pekalongan

Rencana asal nak panjat Bukit Sikunir, nak tengok sunrise tapi bila aku bangun 3 pagi tu, hujan renyai renyai so... aku batalkan niat tu dan just bersiap untuk terus ke Gardu Pandang Dieng untuk tengok sunrise kot2 matahari menjelma... Pemandangan pagi tu memang awesome..
Telaga Menjer
Kemudian aku terus ke Telaga Menjer melalui perkampungan orang Dieng ni... Leh le tengok aktiviti jual beli sayur diorang dan aktiviti harian mereka. Bawak slow2 jer motor tu sambil smell the roses...
Pintu gerbang BanjarnegaraArung Jeram Sg. Serayu, Banjarnegara
Lepas tu pass through Wonosobo dan masuk Banjarnegara.
Pusat seramikPintu gerbang Purbalingga
Banjarnegara ni glamer dengan sukan white water rafting nye... Tak lah white sangat airnya tapi Arung Jeram Sg Serayu memang awesome pada yang meminati aktiviti lasak ni. Dah puas tengok arung jeram tu aku teruskan perjalanan ke Klampok. Tempat ni terkenal dengan pembuatan seramik, ala2 Ipoh la jugak. Next time kalau nak pegi Jawa Tengah, boleh shopping seramik product kat sini.
Masjid di Bobotsari
Dari Panican, aku pun masuk ke Purbalingga. Kalau nak tau, Purbalingga ni ialah kabupaten atau daerah kelahiran Jenderal Besar Raden Soedirman. Jenderal ni adalah public figure paling aku respek di Indonesia, lebih daripada Soekarno, Hatta atau Hamengkubuwono 9. Google lah pasal reluctant leader bernama Jenderal Soedirman ni yea.. Plannya nak ke kampung halaman Jenderal, tapi terlalu jauh menyimpang, jadinya... lain kalilah yea.

Aku teruskan jua perjalanan ku ke Baturaden di Kabupaten Purwokerto. Baturaden ni terletak di kaki Gunung Berapi Slamet yang masih aktif. Memang awesome taman tema keluarga Baturaden ni, especially untuk famili. Ada air terjun, pertunjukan angklungan (macam kat Jalan Malioboro, Yogyakarta) dan lain2 lagi. Leh tengok gambar for details.

Lepas pekena nasi goreng ayam tengahari tu
aku teruskan perjalanan menuju Goa Lawa, Karangrejo di Kabupaten Purworejo. Goa Lawa ni dulu penuh dengan kelawar size2 gergasi... Tapi la ni tinggal goa je lah.. Lawa nya takde dah... Masuk dalam.. menarik jugak la susun atur gua tu.

Dari Purworejo aku teruskan perjalanan ke Pemalang dan singgah sebentar melawat Makam Raden Mas Agung... ngeri jugak la nak masuk dalam ladang beratus meter ni... Sempat jugak ke kompleks makam pahlawan di Pemalang ni.
Baturaden ke Pemalang


Last part of riding today ialah daripada Pemalang ke Pekalongan.
Bandar Pekalongan ni adalah pusat batik yang paling terkenal di Indonesia. Sebenarnya ada tiga bandar yang terkenal dengan batik di Jawa, iaitu di Solo, Yogyakarta dan di Pekalongan. Tapi Pekalongan ni yang paling win...

Jalan utama Pemalang - Pekalongan ni adalah part of hiway yang menghubungkan Jakarta - Cirebon - Semarang - Surabaya... yakni lebuhraya yang paling sibuk di Indonesia. Hujan renyai2 dah mula turun dan orang pun dah balik dari kerja so, korang bayangkanlah jalan nya sibuk tahap apa? Yang teruk bukan sebab sibuk tu tapi sikap pemandu2 lori dan bas yang tak pikir pengguna motor macam aku ni...

Nak jadi cerita... Hari ke 4 ni adalah juga yang terakhir dalam siri pengembaraan Jawa Tengah yang sepatutnya berakhir selama 9 hari. Sebaik aje aku tiba di Pekalongan sebuah truk kecil memotong kiri kereta di hadapan dan masuk laluan motor... Actually bukan jalan moto tapi tepi jalan yang nak naik rumput tu... Aku pun brek ketat2 untuk mengelak dari melanggar belakang lori tu dan jawabnya... Tergolek dog tengah jalan... Nasib baik in coming bas sempat brek.. Ye lah jalan slow.. Kereta banyak..
Lori tu belah bodoh jer... Orang2 Jawa ni lah yg tolong angkat... Bernafas dah bunyik kruk krak kat dalam... tapi luka satu pun takdak... Takut internal bleeding jer... Aku mintak bapak Innova tu hantar aku ke hospital atau panggil ambulance.. Diorang ni bagus... Hantar aku ke hospital atau Rumah Sakit Kraon Pekalongan. Check x-ray mlam tu jugak, confirm la patah clavicle bone (bahu) dan retak 5 tulang rusuk kiri aku... Nasib tak baik.. Backpack aku yg berat tu bagi impact besar kat bahu dan rusuk bila menghentam tar jalan... Namun syukur... Alhamdulliah... It can be worse... frown emoticon

So, 3 hari aku jadik zombi kat wad hospital tu sorang2 tapi tak bermakna tak berteman. Dekat sana aku dipertemukan dengan manusia hebat bernama Pak Jaler yang jenguk aku pagi dan malam selama 3 hari tu dan Pak Slamet yang kebetulan menunggu mak dia di wad yang berdekatan, Pak Didi, Mbah Sophie, Mbah Okta dan lain2 lagi...

Ada jer yg masuk bilik aku tanya
“dari Malaysia ya? Sorang aja pak?”
“Ya” jawab aku... Lepas tu semua muka pelik, sedih, kagum semua ada...
“Ngga takut pak?” Tanya nye lagi...
“Allah kan ada.. Dia antar bapak ke mari kan?.” sambil senyum tahan sakit... curi cliche orang... kikiki

Dipendekkan cerita, aku gagahkan diri balik Malaysia naik flight dari Semarang - KLIA2 - Penang. Jangan tanya macam mana, sakit ke apa yea...

Apa yg nak aku tekankan... Travel ni memang best especially kalau pegi yg ala2 adventure ni.. Tapi kalau something happen.. Memang x best... Hahaha... Tapi yg penting persediaan kita sebelum travel kena buat sebagai contoh, aku ambik traveler insurance advance package dengan AXA. Polisi insurance, passport copy, lesen copy dan emergency contact no. copy semua aku print siap2 dan letak dalam clear holder, mudah untuk urusan registration hospital... Banyak lagi tips travel ni tapi lain kali lah aku tulih yea...

Penutup cerita aku ni...

Adakah berbaloi trip ni? Yup... Sangat berbaloi

Sakit tak?... MashaAllah... Mintak simpang dari batuk.. Rasa nak pecah rusuk ni...

Adakah aku akan buat lagi trip macam ni? Yup... Next one East Cetral Java Trip bermula dari Semarang selama 15 hari.. Tarikh tak tau lagi.. Route dah confirm hehehe...

Lesson learnt? Banyak... Banyak sangat...

Sebagai penutup... Ada kawan aku sorang ni post benda alah ni kat fb... Hari aku accident... Of all day...

“The word adventure has gotten overused. For me, when everything goes wrong, that’s when the adventure starts”

Well... I got mine... U got yours?

Until next time bro... Assalam







Question / Soalan / Pertanyaan

If you have any question related to this article, feel free to ask in the comment.
Andainya ada soalan berkaitan artikel ini silakan bertanya di ruangan komen.
Sebaiknya terus pm kepada Afzan Yusuf

Tidak ada sebarang penambahan di dalam artikel ini. Ianya sama 100% seperti yang asal. Penerbitan mendapat kebenaran saudara Afzan Yusuf

No comments:

Post a Comment